سبد خرید 0

موکت سجاده ای

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 10 خرداد 1400 در ساعت 22 : 31 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

موکت امروزه در بیشتر خانه ها وجود دارد و از آن برای پوشش کف اتاق ها استفاده می شود. موکت ها انواع مختلفی دارند و هر کدام در جای خود مورد استفاده قرار می گیرند. البته موکت فقط برای خانه ها استفاده نمی شود و در مکان های مختلف دیگر نیز وجود دارد. یکی از این اماکن، مسجد است. مسجد محل عبادت و نماز است و با توجه به سیستم خاصی که دارد نیاز به موکت های خاصی دارد. امروزه در بسیاری از مساجد ، از موکت سجاده ای برای پوشش کف استفاده می شود. در این مقاله مطالبی آورده شده است که به آشنایی بیشتر با موکت سجاده ای کمک کند.

موکت سجاده ای

احتمالا می توانید حدس بزنید که موکت سجاده ای چرا به این نام خوانده می شود. سجاده چیزی است که افراد روی آن می ایستند و مشغول نماز می شوند. همه شما تا به حال به مسجد رفته اید.

در زمان های قدیم، در مسجد فرش پهن می شده است و مردم روی آن نماز می خوانده اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که خیلی از همان فرش ها هم به شکلی طراحی می شده اند که جایگاه هر فرد برای نماز مشخص باشد. از آنجا که دردسرهای فرش زیاد بود ، موکت هایی برای پوشاندن کف مساجد به بازار آمدند که موکت های سجاده ای نام گرفتند. فرش ها سنگین بود،جابجایی شان سخت بود و هزینه بیشتری داشتند اما موکت ها سبک تر بودند ، شستشویشان راحت بود و هزینه کمتری هم داشتند.

موکت های مختلفی می توانند برای کف مساجد استفاده شوند اما رایج ترینشان موکت محرابی یا سجاده ای است. بدون شک شما این نوع موکت ها را در مساجد دیده اید. موکت هایی که به شکل محراب مساجد هستند و جایگاه نمازگزار را به خوبی مشخص می کنند. این موکت کار مساجد را بسیار راحت کرده است وباعث نظم دهی و زیباتر شدن مساجد شده است.

تعریف موکت سجاده ای

اگر بخواهیم موکت سجاده ای را دقیق تر تعریف کنیم باید موکت سجاده ای موکتی است با طرح و شکل سجاده که دارای فاصله های معینی است و برای نماز جماعت طراحی شده است. این موکت ها طول زیاد و عرض اندکی دارند. این موکت را می توان در ابعاد مختلف تهیه کرد و برای مساجد به کار برد.

مزایای موکت سجاده ای

اما موکت سجاده ای یا موکت مسجدی چه مزایایی نسبت به دیگر موکت ها یا فرش دارد که از آن به طور گسترده استفاده می شود. در زیر به این مزایا اشاره شده است:

1.آسان تمیز شدن:

مسجد محل عبادت خداوند است و مکان مقدسی محسوب می شود. برای همین است که همواره باید تمیز و مرتب باشد. یکی از ویژگی های موکت سجاده ای این است که به راحتی و آسانی تمیز می شود. با یک جاروبرقی یا وسایل دیگر می توان به سرعت این موکت ها را  تمیز کرد و مسجد را برای عبادت نمازگزاران مهیا کرد. کار شستشوی آنها نیز بسیار از فرش یا موکت های بزرگ و حجیم راحت تر است.

شما برای این که یک فرش یا موکت به غیر از موکت سجاده ای را بشویید باید آن را ابتدا به بیرون از مسجد ببرید که این خود کار سخت تری است.جابجایی موکت های سجاده ای بسیار راحت تر از فرش و موکت های دیگر است چون عرض کوتاهی دارند و به راحتی می توان آنها را لوله کرد و به بیرون برد. در واقع یکی دیگر از مزیت های این موکت ها، جابجایی آسان آنها می باشد که خود باعث می شود تا سرعت انجام کارها بیشتر شود.

2.مشخص کردن جایگاه هر فرد برای نماز:

موکت سجاده ای همان گونه گه گفته شد مانند سجاده است و طرح روی ان به شکلی است که جایگاه هر فرد نمازگزار را به خوبی مشخص می کند. افراد به ترتیب و با نظم در صفوف زیبا قرار می گیرند و نماز می خوانند. این کار به خوبی باعث حس بهتر در هنگام خواندن نماز جماعت می شود. پس یکی دیگر از مزیت های موکت های سجاده ای این است که به صفوف نماز ، نظم و زیبایی می بخشد و باعث می شود تا افراد در جایگاهی مشخص قرار بگیرند و نماز بخوانند. این کار مسجد را به محلی منظم و مرتب تبدیل می کند.

3.بالا بردن زیبایی مسجد:

طرح های موکت های سجاده ای به شکلی است که باعث می شود تا فضای مسجد زیباتر و دلنشین تر شود. در بیشتر موارد از رنگ های سبز و قرمز برای موکت های سجاده ای استفاده می شود. طرح سجاده روی این موکت ها باعث ایجاد حسی زیبا و معنوی در نمازگزاران می شود و مسجد را زیباتر نشان می دهد. حس خوبی که این موکت ها به مسجد می دهند می تواند باعث رونق بیشتر مساجد باشد . موکت های سجاده ای واقعا می توانند به زیبایی و یکپارچکی مسجد اضافه کنند.

4.طرح ها و رنگ های مختلف:

هر چند که بهرحال موکت سجاده ای از اسمش مشخص است که چگونه است اما با این وجود باز هم طرح ها و رنگ های متنوعی از آن وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مورد پسندترین رنگ ها برای موکت سجاده ای رنگ های سبز، قرمز و فیروزه ای می باشد. مخصوصا رنگ سبز با فضای معنوی مسجد بسیار هماهنگی دارد و استفاده از آن می تواند باعث ایجاد فضای زیبا و دلنشین تری برای عبادت شود. به هر حال طرح ها و رنگ های متعدد موکت سجاده ای از دیگر مزایای آن می باشد.

5.کیفیت مناسب :

از آنجایی که مسجد محلی است که افراد زیادی در آن رفت و آمد می کنند و در برخی موارد در آن مراسمات با جمعیت زیاد صورت می گیرد پس موکت های آنها نیز باید دارای کیفیتی مناسب باشند تا بر اثر رفت و آمد کمرنگ نشوند یا دچار فرسودگی و ساییدگی نشوند.

این موضوع در موکت های سجاده ای لحاظ شده است و این موکت ها به شکلی ساخته شده اند که دارای دوام مناسب و کارکرد خوبی باشند. این موکت ها سالها دوام می آورند و به راحتی دچار فرسودگی و ساییدگی نمی شوند. در ساخت موکت سجاده ای از الیاف ریز و درشت استفاده می شود . این نوع موکت ها می توانند جنس های مختلفی داشته باشند اما همه آنها دارای مرغوبیت بالایی هستند و تا مدت های زیادی دوام دارند. در میان الیافی که از آنها برای ساخت موکت سجاده ای استفاده می شود، می توان به الیاف پلی استر، پلی آمید و پلی پروپیلن اشاره کرد. هر کدام از این الیاف مزیت های خودشان را دارند.

نتیجه گیری

موکت های سجاده ای ، موکت هایی هستند که از آنها برای پوشش کف مساجد استفاده می شود. این موکت ها به این دلیل، سجاده ای خوانده می شوند که طرحی مانند سجاده روی آنها وجود دارد که محل ایستادن هر نمازگزار را نشان می دهد. این موکت ها دارای عرض کم و طول زیاد هستند و دارای مزیت های زیادی هستند. از جمله مزایای این موکت ها جایجایی راحت، تمیز کردن آسان، بالا بردن زیبایی مسجد و نظم و تربیت دادن به مسجد است . با انداختن این موکت در کف مساجد، می توان این مکان را مرتب تر و منظم تر کرد. صفوف نماز جماعت به راحتی می توانند روی این موکت ها تشکیل شوند.

برای خرید موکت های سجاده ای باید به کیفیت، طرح و قیمت آن توجه کرد. موکت های سجاده ای که دارای رنگ های سبز، فیروزه ای و قرمز هستند بیشترین خواهان را دارند.

مای دکوری

فروشگاه مای دکوری سالهاست که در حال عرضه لوازم دکوراسیون داخلی است و در این زمینه تخصص دارد. شما می توانید انواع لوازم و وسایل برای دکوراسیون داخلی را پیدا کنید و آنها را خریداری کنید.

یکی از این محصولاتی که در فروشگاه آنلاین مای دکوری عرضه می شود، موکت است. مای دکوری انواع موکت ها را در اختیار مشتریان قرار می دهد. افراد می توانند موکت های مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب در این فروشگاه پیدا کنند و در صورت تمایل، اقدام به سفارش کنند.

انواع موکت ها در طرح ها و رنگ های مختلف در فروشگاه مای دکوری عرضه می شود و افراد می توانند مشخصات آنها را در سایت مای دکوری مشاهده کنند و تصاویر آن را ببینند. موکت هایی که در مای دکوری عرضه می شود همگی کیفیتی مناسب دارند و در کنار آن دارای قیمت بسیار خوبی نیز هستند. علاوه بر این ها شما می توانید از تخفیف های فروشگاه معتبر مای دکوری بهره ببرید.

مای دکوری هم چنین خدمات پس از فروش بسیار خوبی دارد. در صورت بروز مشکلی برای محصول پس از خرید شما می توانید به راحتی با تیم های مای دکوری تماس گرفته تا در اسرع وقت آن را برطرف کنند. مای دکوری همواره خود را متعهد دانسته است که رضایت مشتریان خود را جلب کند و بهترین خدمات را به آنها عرضه نماید.

مطمئن باشید که شما در مای دکوری بهترین خدمات را دریافت خواهید کرد و این باعث افتخار این فروشگاه است که به شما خدمت رسانی می کند.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()